Skoč na obsah Skoč na menu
Toto je archívna verzia webstránky smf.sk. Informácie nemusia byť aktálne.

MM SR Kakucsring - Supermoto žije, ale do kedy !?

MM SR Kakucsring - Supermoto žije, ale do kedy !?

Po dlhšej odmlke sa začiatkom mája konalo pod hlavičkou MAMS a SMF v zastúpení športových komisií tohtoročné prvé podujatie spoločných medzinárodných Slovensko – Maďarských majstrovstiev v disciplíne Supermoto 2013.

Tento šport u nás už tretím rokom bojuje o prežitie a preto boli všetci zainteresovaný veľmi radi, že sa opäť niečo deje. Hlavným problémom u nás  je, že v našej super krajine už nemáme ani jeden regulérny motokárový okruh, prípadne letisko, kde by sa podujatia Supermota mohli organizovať  - dráha v Pezinku zrušená, Trebatice v havaríjnom stave , v Dunajskej Strede zákaz  jazdiť vydaný mestským zastupiteľstvom pre  hluk, tak je jednoduchšie jazdenie a organizovanie podujatí radšej zrušiť a tváriť sa ako mŕtvy chrobák. Majitelia a správcovia letísk si od dobroty nevedia čo zapýtať od organizátora, akoby zajtrajšok už nemal byť a potom to tak aj vyzerá. No nič, škoda polemizovať, lebo je to len o nás o Slovákoch.

Len pre príklad, pozrime sa na miesto prvého tohtoročného podujatia Supermota do Kakucsa.  Tento novučičký areál bol postavený vedľa malej dedinky ako odstavné parkovisko pre ťažkú techniku, ktorá budovala okolo idúcu diaľnicu a takých v Maďarsku rastie ako huby po daždi. Jazdia tam hádam všetci čo majú kolesá, motokáry, autá, driftéry, skútre, supermoto, bežné cestné motorky no proste všetci, čo si chcú bezpečne vyskúšať jazdu na svojom stroji. Opäť téma na zamyslenie, nemáme cesty, ako môžeme chcieť plnohodnotné okruhy na šport a výchovu motoristickej mládeže? Motorizmus nie je hokej ani futbal, ide o šport, kde sa musí používať aj mozog a je vizitkou technickej zdatnosti národa. Dovolím si tvrdiť, že potenciál tu bol veľký, no postupne svojou ľahostajnosťou zabíjame sami seba!

Od politiky k športu.

Predstavovať  disciplínu Supermoto motoristickému fanúšikovi na Slovensku predpokladám už netreba, plnohodnotné Medzinárodné majstrovstvá Slovenska pod záštitou SMF tu máme od roku 2004. Od tej doby bola úroveň rok čo rok lepšia a kvalitnejšia, či už jazdeckým obsadením, kvalitou tratí alebo zázemím. Zažili sme naozaj úžasné športové momenty, v roku 2010 sa dokonca v Dunajskej Strede zišla európska špička na podujatí Alpe-Adria cupu. Posledné roky 2011 a 2012 prevzala športovú komisiu Supermoto skupina nadšencov okolo majstra športu p.Troligu, ktorý nedokázal udržať doterajší stanovený štandart a v priebehu prvého roku ukončil sezónu predčasne. Rok 2012 bol z nedodržania a nedostatku odjazdených podujatí  SMF anulovaný.

 Rok 2013 je pre slovenské Supermoto rokom zmŕtvých vstania, buď - alebo, no predovšetkým to majú v rukách samotný jazdci a SMF ktorá túto disciplínu zastrešuje, od nich záleží či disciplína prežije, alebo sa začneme venovať každý inej činnosti, čo by bola určite škoda. Na prvom podujatí bol počet zúčastnených 54 jazdcov z toho bolo 15 držiteľov licencie SMF,  traja český pretekári a ostatok štartového pola tvorili Maďarskí jazdci. Pretekalo sa v troch disciplínach a to S1 Prestige, čo sú najrýchlejší a najskúsenejší piloti, potom voľná trieda S2 Open a na koniec trieda Street určená pre jazdcov z ulice, ktorá sa jazdí na zjednodušenom okruhu bez terénnej vložky.

V najsilnejšej triede, kde dominovali prevažne maďarský pretekári, sme mali štyroch SMF zástupcov a to Radek Dobiaš na stroji TM, Eduard Werner na stroji Honda, Henrich Katona na KTM a Lacko Panaško na motocykli Husaberg, ktorý prestúpil z triedy S2 Open. Preteky sa v tomto roku jazdia na tri bodované jazdy, čo preverilo zimnú prípravu jazdcov. V celkovom hodnotení sa na najvyššiu métu  po peknom boji postavil medzinárodný majster SR z roku 2010 Benjamin Onody na KTM, stíhaný povedal by som, že rýchlejším ale ešte nestabilným Markom Keckemetim taktiež na KTM a ako tretí bol pre mňa najväčšie prekvapenie víkendu špičkový, okruhový jazdec Viktor Kispataky, ktorý na svojej KTM zrýchľoval z kola na kolo a už teraz sa teším na jeho ďalšie pôsobenie v našom šampionáte.

Čo sa týka Národného hodnotenia triedy S1 po súčte bodov bol z našich najlepší Eduard Werner na Honde, ktorý sa stále trápi s technikou a financiami, druhý skončil veľmi pekne jazdiaci Henrich Katona, u ktorého je vidieť radosť z jazdy a postupné zrýchlovanie, no a tretie miesto si vybojoval smoliar dňa Radek Dobiáš, ktorý bol z našich jazdcov podľa časov  suverénne najrýchlejší, no zhasnutý motocykel na štarte druhej jazdy ho pripravil o prvé miesto na pódiu v Slovenskom hodnotení.

Ako vždy, najviac obsadenou triedou bola S2 Open, kde v tréningoch krúžilo cez 30 jazdcov, čo ma chvíľami trochu mrzelo, pretože podľa výkonnosti by kľudne prvých šesť jazdcov bez pochýb patrilo do triedy S1 Prestige, no túžba po pohári a uznaní, alebo strach z prehry bola pre týchto pilotov silnejšia a tak sa museli veľmi často stretávať s okolo idúcimi jazdcami a boli sme svedkami mnohých tvrdých predbiehacích manévrov.

Do triedy S2 Open sa prihlásilo 11 Slovenských jazdcov a tak na prvých pozíciách sa pohybovalo hneď viac pilotov a to napr. nestarnúci  Ing. Juraj Knezovič na stroji Husaberg, po ročnej pauze sa ukázal Janko Mikulák a Slavomír Tomko a čo ma teší najviac, tak vo veľmi dobrom svetle sa ukázala dvojica jazdcov z Partizánskeho Miroslav Stručka a Andrej Panaško jazdiaci na strojoch KTM, ktorý si na ich životne prvých pretekoch počínali ako skúsený jazdci a vytvorili v nás aspoň malú nádej Slovenského Supermota.   

Čo sa týka samotného preteku triedy S2 Open, víťazstvo zaslúžene patrí skúsenému  Jurajovi Knezovičovi, ktorému počas celého preteku dýchal na päty legenda maďarského Supermota Atila Dudás, ktorý vo svojom ozaj pokročilom veku nikomu nič nedaroval a skončil celkovo v silnej konkurencii na druhom mieste.  Ako tretí po súčte bodov skončil Josef Kis Jakab z Maďarska, ktorý po zhode bodov odsunul nášho Janka Mikuláka na celkové zemiakové štvrté miesto. Musím uznať, že to bola mela od štartu až do cieľa a na margo toho chcem poďakovať všetkým jazdcom za disciplinovanosť a ohľaduplnosť, ktorá sa z vrcholového športu pomaly vytráca.

Záver dňa patril nemajstrovskej triede Street, ktorá je otvorená pre širokú motoristickú verejnosť, v skratke pre jazdcov z ulice, kde sa veľmi dobre uviedol absolútnym víťazstvom Tomáš Hanzel z Komárna jazdiaci na stroji Aprilia, za ním na druhej pozícii prišiel maďarský jazdec Tamas Reile na stroji KTM a do tretice stupeň víťazov uzatváral známi veterán z okruhov Janos Szabo na 2taktnej babičke Kawasaki. Z našich by som rád vyzdvihol výkon celkovo štvrtého Radovana Shneidera a Juraja Vargu z Nitry, pre ktorých sa stala disciplína Supermoto vhodným doplnkovým tréningom v ich hlavnej disciplíne cestovných okruhových motoriek. Za povšimnutie stojí aj účasť nových tvári zo Slovenského radu a to Patrika Weizettela v triede S2 Open a Michala Kostovčíka z triedy Street, ktorý mal počas kvalifikácie hrôzostrašný pád, no jeho bojovnosť bola silnejšia a pretek poctivo dokončil.

Čo dodať? Prvý pretek v Kakucsi bol veľmi vysoko postavenou latkou pre nadchádzajúce spoločné Slovensko – Maďarské podujatia, či už organizačne, či jazdeckou úrovňou a hlavne perfektnou atmosférou v depe a na trati. Je to podivuhodné, že v žiadnej inej disciplíne som sa nestretol s takou pohodou a priateľským duchom v depe ako u nás v Supermote kde je každý s každým kamarát a snaží sa druhému aj keď konkurentovi pomôcť.

Ďalšie podujatie sa ide u nás na Slovensku 16.6.2013 na prekrásnom auto-motodrome na Slovakia Ringu kde všetkých srdečne pozývam.

 

Text: Solo – Michal Solík

Foto: Žuky

 

Juraj_Knezovi_vo_svojom_viaznom_aeni_v_triede_S2.JPGKatona_v_suboji_s_Wernerom.jpgMiroslav_Struka_pln_radosti_po_svojom_premierovom_vkone.JPGPanako_v_terene.jpgViktor_Kispataki_a_jeho_okruhov_tl_nenechal_nikoho_chladnm_a_riadne_pobavil_divakov.JPG

 
 

Partneri SMF

futurum.png esxmedia.png  nfa_group-3.png foxracing.png rona.png maad.jpg event_service.pngjohnny_servis.pngvictory_sport.png

Mediálni partneri

countrycross.pngsvetmotocyklov.png motocykel.pngmotoride.png


 

NAVIGÁCIA

KONTAKT

Slovenská Motocyklová Federácia (SMF)

Športovcov 340

017 01 Považská Bystrica, Slovakia

M: +421 903 695 835, T: +421 42 426 0332

E: smf@smf.sk

NOVINKY NA EMAIL

Pre odber noviniek od SMF je nutné súhlasiť so spracovaním osobných údajov.

Buďte s nami v kontakte


© 2013 Slovenská motocyklová federácia | smf@smf.sk | podmienky používania
Práva na všetky použité materiály sú vyhradené. Tvorba web stránok