Profesor šenkvického a slovenského motokrosu slávi 70-ročné jubileum

Voňa benzínu a ricínového oleja miešajúca sa s hukotom motorov - to je neodmysliteľnákulisa života motokrosového pretekára. Súperenie v rýchlosti je azda také staré, ako ľudstvo samo. Človek chcel bojovať, súťažiť, vyniknúť nad druhým, poraziť súpera, byť rýchlejší....KAROL LACKO - patril medzi najlepších slovenských pretekárov začiatkom 60- tých rokov, až do roku 1980. Zdobí ho 6- majstrovských titulov slovenského motokrosového šampióna.
Výkonmi sa prebojoval do európskej a svetovej konkurencie. Jazdil perfektne, štýlovo, čisto. Jeho súboje s konkurenciou boli vždy ťahákom pre fanúšikov jazdy na terénnych strojoch. Taký bol a je dnes už 70-ročný slovenský, legendárny pretekár motokrosu Karol LACKO.
Za pretekára obvykle hovorí počet víťazstiev, druhých a tretích miest, množstvo zlatých vavrínových vencov a pohárov. I keď sa stane, že niekedy sa bojové šťastie obráti chrbtom a jazdec potom zistí, že množstvo úspechov v kariére sa stáva hlavným merítkom činnosti, ktorá je jeho najobľúbenejšou. To je ale šport. V našom prípade motoristický, ktorý je o to ťažší, že nerozhoduje len pretekár, ale jeho stroj, ktorý má tiež svoje vrtochy. Dôvod k okrúhlej životnej oslave a aspoň krátkej spomienke je práve teraz veľmi aktuálny.
Karol sa pred 57 rokmi začal venovať motoristickému športu, konkrétne disciplíne motokros.
Karol LACKO – meno, ktoré v motokrosovom svete má zvuk. Jeho synonymom vždy dôkladnej prípravy bola štúdia tratí i súperov. Tento známy pretekár sa zapísal do množstva výsledkových listín terénnych pretekov motocyklov. Nie je cieľom v tomto článku dokazovať Karolove zásluhy. Bolo by to zbytočné, veď 18- ročná aktívna pretekárska činnosť hovorí jasnou rečou sama za seba. Ale muž, ktorý prežil veľa športových úspechov, má i bohaté spomienky a aj preto sme využili možnosť poobhliadnuť sa späť do histórie.
Karol sa už ako 14- ročný intenzívne zaujímal o motory dvojkolesových „tátošov“ obutých do drapákov s upravenými blatníkmi, špeciálnymi riadidlami a rýchlopalnom pre jazdu v teréne.
V roku 1963 si z našetrených úspor kúpil prvý amatérsky vyrobený motocykel a o rok neskôr už dostal podstatne kvalitnejší zn. Jawa 400 ccm (motokrosový špeciál z dielne Oldřicha Hameršmída z pražskej fabriky Jawa). V jeho mimoriadnej aktívnej kariére bohatej na úspechy je nezabudnuteľný 9. máj 1966, keď si ako 17-ročný vychutnal premiérovú atmosféru veľkého motokrosového podujatia na trati „na doline na Cerovom“ v rodných Šenkviciach, v sedle motocykla JAWA 400 ccm, ďalšie následné preteky ho ešte viac motivovali. Karol mal vždy okolo seba ochotných výborných mechanikov, priateľov či remeselníkov v podobe brata Vincenta, Jozefa Maneka, Jozefa Horáčka „st.“, bratov Zmajkovičových, Ladislava Štrofeka a ďalších, ktorí mu pomáhali opravovať a zháňať náhradné diely, aby bol motocykel vždy kvalitne pripravený.
Prvý najjagavejší zlatý veniec Karolovi zavesili na krk na podujatí v r. 1968 v Smoleniciach, keď na trati - lokalite „na Molpíry“, kde triumfoval systémom štart - cieľ. v danej prebiehajúcej sezóne svojou technickou jazdou pútal trvale zraky motokrosových odborníkov nielen na Slovensku. Motokrosový „mág“ v Nitrianskej Mototechne – Ladislav Kamenský mu pridelil fabrický motocykel „Čízu“ 175 ccm „Scot“ so 4- stupňovou prevodovkou. Ako 19-ročného ho federálna „motokrosová generalita“ pozvala na celoštátne 7-dňové sústredenie do Vimperka, kde s vtedajším jeho mechanikom Jurajom Hrachovským s motocyklom netradične vo vlaku dorazili počas náročnej prebdenej noci do „Vimperskej rokle“, ktorá bola dejiskom previerky najlepších česko-slovenských nádejí.
Slovák v DUKLE PRAHA !!
Rok 1969 bol v jeho kariére ďalším významným, kedy sa stal klubovým pretekárom známej Mototechny Nitra. Farby nového klubu okamžite zviditeľnil, keď 1. mája ( pred 50-timi rokmi !!) na myjavskom Kamennom kopci zažiaril na stupni víťazov, ako čerstvý reprezentant spod nitrianskeho Zobora po boku československého reprezentanta Ivana Poláša z Bratislavy a Tomáša Vereša z Nitry.
Výrazné výsledky v Dukle Nitra ho vyniesli do Strediska vrcholového športu ČSSR v pražskej Dukle! Tento armádny klub združoval vtedajšiu špičku česko-slovenského motokrosu a stať sa jej členom bolo aj vecou úžasnej prestíže. Tejto pocty sa v histórii dostalo iba trojici slovenských jazdcov, ako boli Ervín Krajčovič, Karol LACKO, a neskôr Marián Duchoň. Veď podmienky, tréningový proces a kvalitné motocykle mali vždy veľký vplyv na jeho ďalší motokrosový rast. Po skončení vojenčiny v Prahe si odnáša nezabudnuteľné spomienky, keď ešte vo februári a marci 1970 absolvoval mimoriadne náročný seriál televíznych motokrosov.
Výrazné úspechy doma aj za hranicami ....
Od roku 1972 ako zamestnanec nitrianskej Mototechny okrem štátnej reprezentácie plnil i celospoločenské pracovné povinnosti, obliekal jej tmavo modrý dres, ktorý na podujatiach zdobila trikolóra so štátnym znakom a levom na prsiach. Od tejto doby sa stáva na Slovensku počas 6-tich sezón bez prerušenia neprekonateľným (1972-1977), keď získaval majstrovské tituly ako na bežiacom páse. Vicemajstrom SR bol v rokoch 1978 a 1980. Karol bol doslova železným mužom, keď dokázal prekonať akúkoľvek únavu a vždy prekypoval dostatkom síl na to, aby bol na trati najlepším. Ako reprezentant bývalej ČSSR konkuroval trikrát v štartovom poli svetovej motokrosovej špičke. Účastník majstrovstiev sveta 1974 a 1975 v Holiciach 250 ccm a v r. 1974 v Stříbre v triede 125 ccm neskamal.
Brilantný výkon a úspech slávil v r. 1973 v slovinskom Maribore, kde mu patrila tretia medailová pozícia.
Neskôr z Veľkej ceny Budapešti v r. 1974 si odniesol palmu víťazstva, keď na ťažkej trati dokázal ukázať chrbát popredným európskym šampiónom.
Víťazstvo v Dunajskom pohári v r. 1975, ako člen najlepšieho družstva bolo len umocnením tretieho majstrovského titulu v Slovenskom majstráku. Karol dnes s odstupom 39 rokov veľmi rád v rozhovoroch s priateľmi spomína na svoju nezabudnuteľnú úspešnú motokrosovú kariéru. S neúspechmi sa vedel vždy vyrovnať, dokázal ich športovo prijať. Veď tie postihnú a postihli každého, kto vykonáva akýkoľvek šport. Posledné dve sezóny na sklonku sa vrátil do klubu, z ktorého vyšiel (AMK Šenkvice) do veľkého motokrosového sveta. Neskôr pôsobil ako tréner motokrosovej mládeže, aby počas troch rokov svojimi skúsenosťami, cennými radami obohacoval mladých šenkvických motokrosárov 80-tych rokov. K životnému jubileu, so želaním, hlavne pevného zdravia sa pripája množstvo známych priateľov, fanúšikov ako aj sekretariát Slovenskej motocyklovej federácie.
Autor textu: Kamil SOMOROVSKÝ
úžasná spomienka na aktívnu 18- ročnú pretekársku kariéru v domácej obývačke získané ocenenia – poháre, diplomy, plakety sú toho svedectvom...
Karol s víťazným vavrínovým vencom v obklopení verných priateľov a fanúšikov po víťazných pretekoch vo VIŠTUKU... v pozadí spoznávame Ladislava Štrofeka, Jozefa Maneka a ďalších...
nezabudnuteľný moment na trati pripomínajúci KAROLA v najväčšej sláve a jazdeckej forme v šenkvickom areály počas pretekov M- ČSSR; v pozadí historické objekty býv. tehelne (sušiarne tehly) v Šenkviciach
Historický DIPLOM - prvého MAJSTROVSKÉHO TITULU Karola LACKA
Ako tréner mnohým šenkvickým pretekárom odovzdával cenné jazdecké skúsenosti ... zľava: Ľuboš Nemčovič, Milan Ješka, osobnosť Karol LACKO, Miroslav Gogolák, Jozef Hutera, Miloš Peško
Spoločnosť najlepších československých pretekárov v motocrosse - reprezentantov ČSSR
zľava : Miroslav HALM, Jaroslav FALTA, Antonín BABOROVSKÝ ( držiteľ medaile ZA ROZVOJ A PODPORU MOTOKROSU v Šenkviciach a na Slovensku 18.6.2010 !! a Karol LACKO ( to isté ocenenie obdŕžal i súčasný jubilant) - všetci obliekali dres chýrnej DUKLY PRAHA !!
Karol L A C K O: 70- ročný jubilant
CV Karola LACKU:
Narodený: 31.3.1949 ( 70- ročný), Býva v rodinnom dome v Nitre-Mlynárce
Stav: ženatý, manželka Valéria, synovia: Karol (45 r.), Maroš (41 r.)
Miery: 175 ccm, 95 kg,
Životné krédo: menej, ale kvalitne...
Osobné záľuby: Motocross, práca vo vinohrade, výroba vína..
Životná túžba: Zdravie a rodinná pohoda
Klubové pôsobiská :
AMK Šenkvice - 1962 - 1968
Mototechna Nitra - 1968 - 1969
Dukla Nitra - 1969 - 1970
Dukla Praha - 1970 - 1971
Mototechna Nitra - 1971 - 1977
AMK Šenkvice - 1978 - 1980
Športová kariéra :
Prvé motokrosové preteky - 9.5.1966 v Šenkviciach
Prvý majstrovský titul SR - v r. 1972
Ďalších 5-titulov pridal neprerušene v sezónach : 1973,1974, 1975, 1976, 1977
Vicemajster SR : - 1978,1979,1980,
Účastník 8.ročníkov televíznych motokrosov (na tratiach Dobřany, Dolní Bousov, Třemošnice, Sedlčany, Kralupy n/Vl., Poříčí n/Sázavou, Nová Paka),
Na M-ČSSR 4.miesto v Rybníku n/Hronom a v Horšovskom Týne
V medzinárodných pretekoch : 3. miesto v Žiline - pohár Slov. televízie, v Horšovskom Týne a v slovinskom Maribore
Víťaz Veľkej ceny Budapešti : v r. 1974
Účastník majstrovstiev sveta 3 krát :- v Holiciach -1974 a 1977, v Stříbre - 1974
Spracoval : Kamil SOMOROVSKÝ