Štefan L A C K O obetoval motorizmu veľa osobného života

Duša motorizmu v regióne Tekova - v TLMAČOCH sa dožil v týchto dňoch krásneho okrúhleho životného jubilea. Štefan LACKO – významná osobnosť ricínom voňajúcich motocyklov a pretekárskych tratí za bývalého Československa, Slovenska a aj v regionálnom rozsahu oslávil 10. septembra 80 rokov!
Šachovnica štartéra, podmanivý rev motorov, spálený benzín, divácky ošiaľ. Veru, pretekárske divadlo na dvoch kolesách obutých do drapákov má v malebnej obci na ľavobrežnej časti Hrona, v chotári Štiavnických vrchov - TLMAČE veľmi bohatú tra-díciu.
Medzi tých najvernejších služobníkov, ktorý bez akejkoľvek finančnej odmeny - dnes to znie priam neuveriteľne - vedeli športovému koníčku obetovať stovky hodín osobného voľna, sa nadlho zariadil súčasný, výzorom svieži jubilant.
Významný predstaviteľ motoristického diania - spočiatku od r. 1959 ako pretekár motocyklových súťaží v sedle JAWA 250 ccm, neskôr presedlal na disciplínu motokros od r. 1965, tiež na obľúbenej JAWA 250 cm- zbieral úspechy a vavríny ako na bežiacom páse. Skvelý pretekár a najmä zakladateľ býv. Zväzarmu v TLMAČOCH, staviteľ motokrosových tratí v Rybníku n/ Hr. a rodnej obci, dlhoročný organizátor a propagátor mládežníckych motokrosov, taký je jeho profil.
Štefan od mlada koketoval s motorizmom, točil sa okolo motorov v dielni, skladal, rozoberal, vylepšoval...
Prvé preteky v začínajúcej kariére boli 13. mája 1961 krajský prebor, trasa - okruh cca 70 km viedol lesnými cestami - TLMAČE - Rybnícky domec - Tekovská Breznica - Nová Baňa - Kozárovce - TLMAČE. Z Tlmačanov sa podujatia zúčastnili Štefan Lacko a Beták.
Ako sa zvykne hovoriť, s jedlom rastie chuť, AMK Tlmače na čele so Š. Lackom 23.6.1963 sa opäť organizačne prejavili. Organizačné chúťky a 75 pretekárov bolo účastníkmi I. terénnej motocyklovej súťaže v Rybníku n/ Hr. v lokalite „na Prieložkách“, aby na trati 2100 m absolvovali 6 okruhov.
Š. Lacko na JAWE 250 ccm na šachovnici skončil na 3. mieste. Tlmačský AMK bol hlavným organizátorom takýchto pretekov ešte 4-krát.
Ako 29- ročný v r. 1967 - už s vybojovanou I. VT - jazdil v seriáli M- ČSSR - Terénne súťaže jednotlivcov, kde v štartovom poli bojoval o majstrovské body v spoločností jazdcov akými v tom čase boli – Otakar CHASÁK, Petr ČEMUS, Stanislav CVENGROŠ, Zděněk ČEŠPIVA, Arnošt ZEMEN, František MRÁZEK, a mnohí ďalší terénni súťažiari. Na jednotlivé preteky cestoval s motocyklom vlakom, ktorý naložili do poštového vagóna a v cieľovej stanici, potom na motocykli sa presúval až k pretekárskej trati.
Popri aktívnej činnosti si ešte Štefan, ktorému v žilách ešte dodnes pulzuje „benzín“, vo voľnom čase stiho absolvovať základný kurz športového komisára, ktorý ukončil záverečnou skúškou 5.12.1964.- pred 53 rokmi!
Do chlebíka v klubovej branži sa zahryzol v r.1961. Postupne neodolal ďalším chutiam, ako usporiadať terénne motocyklové preteky. Ešte skôr, ako sa začal rozvíjať motokros v Tlmačoch. Štefan Lacko má nesmierny podiel na vybudovaní motokrosovej trate a neskôr i skvalitnení činnosti klubu v neďalekom Rybníku n/Hronom vzdialenom cca 3 km. od Tlmáč, kde sa organizovali preteky M- ČSSR za účasti reprezentantov akými boli J. Falta, A. Baborovský, J. Churavý, K. Lacko, Š. Bučenec, J. Brabec, V. Pagáčik, J. Bohuslav a ďalší. Po rôznych príčinách organizačných, majetkovo-právnych a ďalších v r. 1989 motokros v Rybníku n/Hronom zanikol.
Za pomoci Technických služieb a vtedajšieho riaditeľa Ing. Štefana Kosorína, začali budovať v r. 1991 v tlmačskom chotári na bývalom smetisku motokrosovú trať v lokalite LIPNÍK pre supercross - motokros. Na pripravenej trati sa uskutočnil prvý motokros mládeže 10.10.1993 - za účasti 30- tich pretekárov – talentov, začínajúci napĺňať motokrosovú abecedu na 1020 m trati v tomto športe. Preteky motokrosovej mládeže počas 18-tich sezón v Tlmačoch napĺňali ciele a túžbu súťažiť mnohých nadšencov.
V rodine LACKOVÝCH v Tlmačoch popri otcovi vyrástol ďalší pretekár - syn Kvetoslav. Ten bol pomocnou rukou v organizovaní pretekov, aj keď ako jazdec na Honde 250 ccm tiež brázdil po tratiach a reprezentoval tlmačský motokros v spoločnosti ako boli - Pavol Figecký, Ján Sabala, Michal Vasaráb, Ľuboš Mertan a mladučký talent Matúš Lavo, ktorí jazdili v drese AMK Tlmače.
Nemožno pri týchto spomienkach zabudnúť, že pomocnú ruku motokrosovému športu prezentoval motorizmu náklonný aj vtedajší primátor Tlmáč Mgr. Miroslav Považan.
Symbolické dvierka motoristickej komnaty Štefan LACKO zatvoril za sebou na jeseň r. 2014. Napriek tomu do jeho obsiahlej životnej motoristickej kroniky sú nezmazateľné stránky o angažovanosti sa v prospech iných.
Z predsedníckeho stolca dlhých 23 rokov kormidloval pomerne širokú komunitu miestneho automotoklubu v obci, takmer 150 členskej základne, ktorú tvorili aktívni pretekári rôzneho veku domáci, ale aj zo širokého okolia. Do početného štábu organizácie pretekov vedel zlanáriť mnohých ďalších.
Štefan Lacko, zažil aj ťažké, ba smutné chvíle okolo motokrosu. Tieto mu zvlášť znepríjemňovali bývalí začiatočníci, ktorým umožňoval v tlmačskom AMK získavať prvé motokrosové krôčky. Atribúty rozhľadeného obetavého lodivoda AMK si tlmačský líder postupne obrusoval už len ako účastník pretekov na viacerých iných kolbištiach zo symfónie terénnych špeciálov na ricínom voňajúcich tratiach.
Aj napriek veľkým snahám a pomoci ďalších sa mu nepodarilo aktívny motokros v Tlmačoch udržať. Z uvedeného virvaru mu natrvalo zostalo dodnes v pamäti veľa hlbokých okamihov – aj tých smutných.
Tok rokov je neúprosný. Každému odsýpa rovnakým dielom. Azda jediná spravodlivosť na tomto svete. Štefan pripomína, že tieto jeho pretekárske a organizátorské aktivity mu zaberali v podstate všetky víkendy, preto bez porozumenia a tolerancie sympatickej manželky Boženky, by túto srdcovo-obľúbenú činnosť nemohol toľké roky vykonávať.
Počas sobotňajšieho popoludnia (15.9.2018) v motoristickom nádychu priestory kultúrneho domu v Tlmačoch slávil v dobrej atmosfére v kruhu rodinných príslušníkov, najbližších priateľov motokrosu si užíval v zdraví, výbornej pohode a nálade okrúhle životné jubileum.
K početným gratulantom sa pripájajú i motokrosári a celá SMF.
Autor: Kamil Somorovský