Skoč na obsah Skoč na menu
Toto je archívna verzia webstránky smf.sk. Informácie nemusia byť aktálne.

Miloš Baláž slávi 50 rokov

Miloš Baláž slávi 50 rokov

30. januára 2019 oslávil päťdesiatku Miloš Baláž. V minulosti náš úspešný pretekár, v súčasnosti viceprezident Slovenskej motocyklovej federácie pre cestné preteky motocyklov, predseda Motoclubu Baláž a hlavne človek, ktorý miluje motocyklový šport a žije ním doslova 24 hodín denne. Nečudo, veď ako syn Petra Baláža, 10-násobného majstra Československa, žil od detstva v prostredí, ktoré sa stalo jeho životom.

apriek tomu, že jeho otec Peter Baláž v tom čase tvoril dejiny na našich okruhoch, Milošove športové začiatky sú spojené s motokrosom. Už ako 11-ročný jazdil v juniorských kategóriách 50 ccm kraj, neskôr úspešne presedlal na 250-ky, kde to dotiahol až do juniorskej reprezentácie. Prišiel rok 1987, s ním ťažká havária a bolo po ďalších plánoch. Následky zranení zostali trvalé a znamenali dokonca predčasnú invaliditu…

Pri motocykloch však zostal samozrejme naďalej. Stále bol pri otcovi, nedalo mu to, skúšal 250-ku, ale noha nebola dostatočne pohyblivá. Po viacerých operáciách ale nakoniec predsa len neodolal vábeniu a v roku 1993 sa objavil v sedle motocykla Honda v triede 600 Supersport. O rok v závere sezóny už doma víťazil, čím sa dostal na druhé celkové miesto v M SR. Rok 1995 mal už plne vo svojej réžii, čo „doma“ značilo jeho prvý titul, ale to už mal skúsenosti aj zo štartov v Taliansku a niekoľko účastí na pretekoch ME, štartoval na Hockenheime, Monze, Misane, v Poľsku atď.

V nasledujúcom roku, v priebehu sezóny 1996 presedlal z Hondy na Ducati, a výsledkom bol druhý titul M SR a s tým istým motocyklom popredné miesta aj v Superbikoch. Účasť na tratiach o body do ME mu priniesla bodový zápis v Albacete za siedme miesto. Ako na perličku si spomína svoju účasť so Supersportomu na MS SBK v Misane, kde sa kvalifikoval (!), ale pre haváriu nedokončil.

V nasledujúcich rokoch štartoval kde sa dalo doma aj v zahraničí, čo mu vynieslo ďalšie tri tituly Majstra SR v rokoch 1997, 1999, 2000 a tri druhé miesta (2001-2003). Celkový domáci sumár bol teda 5 titulov a 34 prvenstiev. V tom čase mnoho pretekárov jazdilo aj české majstrovstvá, samozrejme aj Miloš, ale rád uprednostňoval hlavne konkurenciu na zahraničných tratiach, či už „Európu“, alebo medzinárodné majstrovstvá v Taliansku. Verne ho sprevádzali mechanici – Jozef Nagy, Juraj Blaško, Peter Struk, Miloš Hruška.Jeho dravý štýl jazdy a nezabudnuteľné súboje s Ilmbergerom, Kratzerom, Mazzolim a mnohými ďalšími boli vždy na pretekárskych podujatiach čerešničkou na torte. Jedným z vrcholov bolo, keď v Piešťanoch v roku 1996 s nohou, ktorú si ráno zlomil, skončil poobede na pódiu! Rovnako sa nedá zabudnúť na jeho skvelé víťazstvo v medzinárodnom českom šampionáte v Českých Budějoviciach, ktoré jeho súperi len ťažko trávili.

Na rozdiel od súperov, nevadili mu preteky na vode, čo dokázal niekoľkými skvelými výsledkami, pri jedných doslova „utopených“ pretekov v Hričove mal človek dojem, ako keby mu zabudli povedať, že sa ide po členky v lejaku. Organizátori uvažovali o regulárnosti a on sa svojou jazdou doslova vysmial usporiadateľským obavám. Že veď podmienky majú všetci rovnaké, a netreba sa báť šmyku!

Záver tejto fázy pretekania skončil v roku 2003. Schválne používam označenie ako „fázy“, lebo neprešlo veľa času a neodolal vábeniu rýchlosti. Síce už nie o európske body, ale bolo ho vidieť pri pretekoch oldtimerov v sedle štvorvalcovej Benelli a po rokoch sa predstavil aj na pretekoch súčasných motocyklov na podujatí Race for fun na letisku v Trenčíne.

Z okruhov mu prirástli k srdcu hlavne technicky náročné, na ktorých predsa len menej pociťoval výkonnostný handicap jeho motocyklov. Boli to motodrómy Misano, Cartagena, Hungaroring, ale že by niekde vyslovene nerád štartoval – na to pokrútil odmietavo hlavou. A súperi? U nás už spomenutí Július Ilmberger a Martin Kratzer a ich nezabudnuteľné súboje o Slovenský pohár, na „Európach“ si dobre zajazdil s „Hudym“ – Jindrom Hudečkom.

Neskôr sa vybral cestou odovzdávania svojich bohatých znalostí svojim zverencom v Motoclube Baláž, z ktorých je v súčasnosti najvýraznejšou osobnosťou mladý Roman Kučera, vlani úspešne jazdiaci s voľnou kartou na MS triedy SSP 300, ale aj v šampionáte Alpe Adria. Ani to však Milošovi nestačilo a v súčasnosti pôsobí ako viceprezident SMF pre cestné preteky motocyklov, čo mu 
v súčasnej, motocyklovému športu neprajúcej dobe, určite nik nezávidí.

Miloš, do ďalšej päťdesiatky Ti prajeme hlavne veľa zdravia a takisto úspechov v úlohe viceprezidenta SMF.

Zdroj: www.moto-cup.sk
Text: Rudo Mladý a Richard Karnok
Foto: Rudo Mladý, Karel Machala a archív redakcie moto-cup.sk


karta.jpg

 

03.jpg13a.jpg11.jpg17.jpg03a.jpg04.jpg06.jpg07.jpg07a.jpg09.jpg13a.jpg13b.jpg14.jpg14b.jpg15a.jpg16.jpg18.jpg19.jpg21.jpg22.JPG24.jpg25.jpg26.jpg

 
 

Partneri SMF

futurum.png esxmedia.png  nfa_group-3.png foxracing.png rona.png maad.jpg event_service.pngjohnny_servis.pngvictory_sport.png

Mediálni partneri

countrycross.pngsvetmotocyklov.png motocykel.pngmotoride.png


 

NAVIGÁCIA

KONTAKT

Slovenská Motocyklová Federácia (SMF)

Športovcov 340

017 01 Považská Bystrica, Slovakia

M: +421 903 695 835, T: +421 42 426 0332

E: smf@smf.sk

NOVINKY NA EMAIL

Pre odber noviniek od SMF je nutné súhlasiť so spracovaním osobných údajov.

Buďte s nami v kontakte


© 2013 Slovenská motocyklová federácia | smf@smf.sk | podmienky používania
Práva na všetky použité materiály sú vyhradené. Tvorba web stránok