Opustil nás Juraj Ejem...

Včera, 15. júla 2014, v poobedňajších hodinách v malackej nemocnici dotĺklo srdce jednej z legiend slovenského motocyklového športu, 81-ročnému Jurajovi Ejemovi…
Športová kariéra Juraja Ejema (narodeného 29.4.1933) začínala možno troška neobvykle, síce na ceste, ale namiesto motocykla sedlal už od 14-tich rokov pretekársky bicykel. Už v juniorských kategóriách dosahoval vynikajúce výsledky, čo ho zaradilo ako 16-ročného do národného teamu v cyklistickom trojboji Slovensko-Rakúsko-Chorvátsko. Dosiahol veľa úspechov a trofejí a tak nikoho neprekvapil titulok v novinách po pretekoch na Bratislavskom okruhu „ Cyklista poráža motocyklových pretekárov“. Práve tu začiatkom 50-tych rokov odštartovala ďalšia mimoriadne úspešná kariéra Jura Ejema, ale už za úzkymi riaditkami rýchlostného motocykla.
Prvý štart mu priniesol druhé miesto s motocyklom BMW. Nasledoval raketový nástup s výbornými výsledkami v celom Československu, až sa po krátkom čase trvale zaradil medzi československú špičku našich tratí a okruhov. Štartoval na množstve pretekov až do prvej polovice 60-tych rokov a na stupňoch najvyšších ho mohli fanúšikovia vidieť v Trenčíne, Trnave, Nitre, Bánovciach, Hlohovci, Žiline, Pisárkach, Pardubiciach, Šumperku, Brne, Gottwaldove, Hodoníne, Bratislava…..a iste aj na ďalších tratiach.
Keď som sa ho pýtal na pretekoch v Novom Meste n/Váhom v r. 2008, ktoré víťazstvo si cení najviac, usmial sa, zamyslel a odpovedal, že asi Pisárky, kde v posledných kolách predstihol Čadu a vedúceho Malinu. Neďaleko sediaci Mirek Čada sa usmial tiež a potom spustili títo dvaja priatelia a bývalí súperi doslova lavínu spomienok a perličiek.
Najviac úspechov dosiahol na motocykli Jawa 350 2V, ktorý mu pomáhali pripravovať mechanici Štefan Klimo a Mirko Hybáček.Významné preteky boli pre neho Veľká cena Brno v roku 1961, s motocyklom po Gustavovi Havlovi. Po nich predal motocykel aj s prilbou a kombinézou Jánovi Horváthovi z Nového Mesta.
Juraj Ejem žil dlhé roky striedavo v Perneku na Slovensku, vo švajčiarskom Berne alebo v Kalifornii. Spýtal som sa ho aj na obvyklú tému, akou je pôvodné povolanie, nakoľko mi ukazoval skutočne vzorne spracovaný album s fotografiami (pekne s popisom), výstrižkami… a tam boli aj obrázky z tratí a pretekov už po ukončení jeho aktívnej kariéry. Dostal som odpoveď, že dlhé roky pracoval ako inštruktor a majiteľ autoškoly, či u nás alebo vo Švajčiarsku, dokonca tu „doma“ viedol výcvik vodičov ochraniek štátnych činiteľov.
Napriek pokročilému veku a zdravotným problémom s nohami zostal verným fanúšikom okruhového športu, či už motocyklového alebo automobilového. Pochválil sa mi cestovnou štvorvalcovou MV Agustou, na ktorej ho to stále lákalo zažívať pocit rýchlosti, sily a voľnosti, ktoré sa dajú zažiť iba na motocykloch.
Česť jeho pamiatke!
Zdroj: www.moto-cup.sk
Autor: Rudo Mladý