Praktické rady pre vodičov motocyklov a áut na začiatku sezóny

S otepľovaním sa postupne na naše cesty vracajú aj motorkári. Spravme z našich ciest bezpečnejšie miesto. Tu vám prinášame krátky sumár praktických rád ako pre motorkárov tak aj pre vodičov áut. Zdieľajme cesty spoločne a bezpečne!
Motorkári:
Nebezpečenstvom na začiatku sezóny sú aj ostatní vodiči, ktorý si od našej prítomnosti na cestách úplne odvykli. Aj keď sa to možno nezdá, je to fakt a na jar treba tomu svoju jazdu hlavne v meste prispôsobiť. Aj keď by si mal vždy jazdiť maximálne obozretne zvýšenie pozornosti a rozmýšľanie aj za iných účastníkov premávky ťa môže uchrániť pred nehodou, ktorej vinník iba skonštatuje: „keď ja som tú motorku vôbec nevidel.“
- Motooblečenie. Investoval si nemalé prostriedky do motorky a preto by si mal investovať aj do seba. Tvoja bezpečnosť by mala byť na prvom mieste. Základom je dobrá prilba, oblečenie ale tiež obuv.
- Jazdi hlavou. Otáčať pravačkou sa naučí aj cvičená opica. Na motorke nie je problém pridať. Motorka je dobrým sluhom, ale zlým pánom. Vedieť brzdiť, klopiť a správne zareagovať v krízovej situácii bude pre teba tým, čo rozhodne.
- Nikdy nemáš prednosť. Znie to nelogicky, ale je to jedno z pravidiel, ktoré môže zachrániť to najcennejšie. Jazdi tak, ako keby to bola pravda. Keď sa blížiš ku križovatke po hlavnej ceste, neber to ako nemenný fakt. Rozmýšľaj za iných a predvídaj.
- Nepredvádzaj sa. Dúfam, že nepatríš medzi tých, čo si motorku kúpili aby spravili na niekoho dojem. Sú oveľa lepšie a menej nebezpečné spôsoby, ako niekoho ohúriť. Ak máš chuť jazdiť celý život, pretože ťa to baví, tak si to nepokaz hneď na začiatku.
- Prispôsob svoju rýchlosť okolnostiam, situácii a počasiu. Znie to ako otrepaná fráza, ale funguje to.
- Neprehľadná zákruta – zníž rýchlosť, môže tam byť cyklista, pokazené auto, kamión a nestihneš zareagovať, pred vrcholom stúpania spomaľ, nevieš čo je za ním.
- nezabúdaj na slepý uhol spätných zrkadiel, najmä pri jazde v meste
- čo najmenej jazdi po bielych čiarach, prechodoch a šípkach, ich povrch je totiž za vlhka šmykľavý ako ľad, ale ani za sucha nedrží tak ako asfalt
- drž si bezpečný odstup od vozidla idúceho pred tebou, stačí keď sekundu nezbadáš jeho brzdové svetlá a si v kufri
- dávaj si pozor na prach a štrk na ceste, nejazdi cez neho v náklone
- spomaľ na každej križovatke, hlavne neprehľadnej, či už si na hlavnej alebo neoznačenej ceste
- sleduj pravidelne spätné zrkadlá, aby si vedel čo sa deje za tebou
- jazda so spolujazdcom. Nikam sa neponáhľaj. Viezť spolujazdca je zodpovednosť, to maj stále na pamäti. Motorku musíš mať poriadne "v ruke", kým sa rozhodneš posadiť niekoho za seba. Mysli na to, že jazdné vlastnosti motorky sa pravdepodobne zmenia. Zrýchlenie, brzdenie aj manévrovanie.
- Vždy si na vine. Je to môj názor, nemusia s ním všetci súhlasiť. Ak spadneš sám, lebo si prepískol zákrutu, ale jednoducho nezvládol riadenie, nie je čo riešiť. Ak je však do nehody zapojený aj ďalší účastník nehody, policajt rozhodne, kto je vinníkom. To ti však už život alebo zdravie nevráti.
- Ak sa ti už nehoda stala - rozanalyzuj si to, nikdy nie je na vine motorka, gumy, diera na ceste či iný účastník. Porozmýšľaj ako si mohol nehode a týmto nepriaznivým okolnostiam predísť. Vždy to máš v rukách TY! Ak si dostal šancu sa z nehody zotaviť a poučiť využi túto šancu!
Vodiči automobilov:
Počas zimy ste si na cestách od motorkárov úplne odvykli. Na Slovensku je motorka sezónna záležitosť a počas zimy sa nejazdí. Mi motorkári nežiadame nič navyše ani žiadne špeciálne zaobchádzanie. Sme rovnocenným účastníkom premávky, ale sú isté úskalia, ktoré nás na cestách znevýhodňujú. Budeme radi ak venujete chvíľku času nasledovným tipom pre bezpečnosť.
- Motorka je v premávke ľahšie prehliadnuteľná. Motorka aj so svojim jazdcom má oveľa menší čelný profil. Navyše zavedením povinného celodenného svietenia všetkých vozidiel stratili motorky "výhodu" svietenia a zlepšenia tak svojej viditeľnosti v premávke, ktorú mali v minulosti. (Aj preto dodnes v niektorých krajinách celodenné svietenie áut nie je (napr Rakúsko) alebo v niektorých krajinách sa dokonca uvažuje o jeho zrušení - aby svietili len motocykle ako v minulosti)
- Odhadovanie rýchlosti motorky je oveľa ťažšie - práve kvôli jej rozmerom
- Aj z uvedených dôvodov sa odporúča "Pozrieť dva-krát" a uistiť sa na križovatke alebo pri odbočování či nekrížite cestu vodičovi motocykla.
- Motocykel má v prípade zhoršených podmienok - napríklad dážď, nerovnosti, štrk na ceste - dlhšiu brzdnú dráhu. Ak sa k tomu pridá krízová situácia môže jazdec nedobrzdiť, alebo naopak dostať šmyk čoho následkom je takmer vždy pád. (Systém ABS majú len modernejšie a väčšie motocykle)
- Vodič motocykla má v porovnaní s inými vozidlami takmer nulovú pasívnu bezpečnosť - Slogan z jednej bezpečnostnej kampane: "Autá majú nárazníky, motorkári kosti"
- Nechajte motorkárovi priestor - aj keď je motorka jednostopé vozidlo je rovnocenným účastníkom premávky. Motorkár musí oveľa viac sledovať nástrahy ako diery, štrk, olej či iné nečistoty na cestách a pri vyhýbaní sa im využíva celú šírku jazdného pruhu.
- Dodržujte odstup - netlačte sa na motorkára - Je to rovnaké ako pri autách, dodržanie bezpečného odstupu by malo byť základom, žiaľ každodenne vídame ako sa toto základne pravidlo porušuje. Reakčný čas + prípadne nevenovanie dostatočnej pozornosti vedeniu vozidla je potom zdrojom častých kolízií! Kým pri kolízii medzi autami zvyčajne lietajú plasty, sklo a vyteká olej pri náraze do motorkára pred vami to končí často vážnymi zraneniami, poškodením chrbtice a v najhorších prípadoch aj ochrnutím či smrťou! Motorkár je v tejto situácii bezbranný.
- Zvýšme vzájomnú ohľaduplnosť - Motorka je len stroj. Ak stretnete bezohľadného jazdca tak je to on - človek - ktorý jazdí bezohľadne a nebezpečne. Neškatuľkujte nás prosím a nedávajte do jedného vreca. Denne stretnete aj veľa bezohľadných vodičov v autách, nákladiakoch a pod. Všimnite si v premávke aj slušne jazdiacich motorkárov. Nikdy nevite kto je pod prilbou na motorke, možno 16-ročný študent/ka na svojej prvej jazde, možno váš sused či kolega z práce, možno učiteľ vašich detí, či lekár ktorý vám zachránil život!
- A na záver len: "Pozri dvakrát, zachrániš život!" - Nehoda je od toho nehoda že ju nikto neplánuje a stane sa zvyčajne následkom podcenenia situácie. Chyba "sa stane" ľahko no dramatické následky budete vy a aj prípadný poškodený znášať celý život. Či to budú "len" pokrčené plechy, ľudský život alebo najlepšie nič o tom rozhodujete len VY!
Fotografie, štatistiky a tlačové správy: https://www.dropbox.com/sh/pgmf4mc2ohw7vui/AACh7I4PM71FRrPy2gJys2vxa?dl=0
Informácie o kampani: http://pozri2x.motoride.sk
Facebook fan page: https://www.facebook.com/Pozri2x.Zachranis.Zivot
Štatistiky a grafy: odbor dopravnej polície prezídia Policajného zboru a minv.sk
Koordinátor kampane a autor textu:
Tomáš Hajduch - 0903 31 31 36 – tomas.hajduch@motoride.sk