Skoč na obsah Skoč na menu
nová stránka

Informácie z 11.etapy Dakaru od R.Mazákovej

PDF  poslať odkaz na túto stránku emailom  vytlačiť 

11.etapa rely Dakar 2013 (16.1.2013) zaviedla jazdcov do bielych dún Fiambaly, ktorej sa obáva nejeden súťažiaci. Je to jedna z tých najťažších previerok techniky a navigačných skúseností. Navyše to bola jedenásta etapa a v bivaku sú unavení jazdci a nevyspatí mechanici. Aj napriek tomu, že sa organizátori všemožne snažia spríjemniť atmosféru, napätie pomaly stúpa. Pri výsledkových tabuliach sú hordy ľudí, ktorí sledujú každú zmenu, podobne ako mi. Streda bola  obzvlášť dramatická. Ivan Jakeš konečne pokoril Fiambalu, ktorá mu už dvakrát prekazila potešenie z dokončenia Dakaru. Štefan Svitko, ktorí po blúdení pred voľným dňom ešte sa snažil  dobehnúť stratené umiestnenie a čas, preto bral Fiambalu pokornejšie. Ivan  skončil v stredu  štvrtý a Števo prišiel sklamaný, dotlčený s veľkou časovou stratou .

Ivan Jakeš: „Fiambaly som sa nebál“
Už dvakrát  sa Dakar pre Ivana Jakeša skončil práve v týchto bielych zradných dunách a vyschnutých riečiskách. Po úspešných posledných dňoch tohto ročníka Dakaru si veril: „Fimabalu vyhrám“ povedal v predvečer etapy. „ Na 31 kilometri som nakoniec aj prvý bol, potom som zablúdil aj ostatnými jazdcami a asi od 160. kilometra som išiel sám. Dnes do toho ešte aj pršalo, ale mne to padlo dobre. Nikdy som si neželal dážď viac ako teraz. Motorka si oddýchla a ja som sa osviežil. Vďaka dažďu sa aj trocha schladilo a namiesto 45 bolo znesiteľných 30 stupňov. Čo sa týka samotnej etapy, tak na tomto podklade je motor stále v zábere, preto je potrebné ho šetriť. To viem z vlastnej skúsenosti najlepšie.“
Veľmi odhodlane, bez väčších stresov ide Ivan a jeho dvaja mechanici za svojím cieľom. Zatiaľ sú nadmieru spokojní, ale nechcú sa tešiť predčasne: „ Odteraz až dokonca bude ťažké všetko. Na Dakare je zákerný každý meter. Ľahké bude akurát tak pódium v posledný deň v Santiagu.“
Niektorí jazdci preventívne menili motor po dni voľna výmenou za 15 minútovú penalizáciu. Ivan Jakeš túto možnosť nezvažuje: „ Takmer nikto nemení motory a ani ja nad tým neuvažujem.  Technika frčí výborne, olej meníme čistučký, nie je v ňom ani smietka. To je dobre znamenie – ale netreba zabúdať že ešte stále sú pred nami 3 dni.“

Števovi Svitkovi Fiambala nevyšla
Na Dakare, špeciálne pred jeho koncom hrá veľkú rolu psychika. Ešte včera mu jeho mechanik František Hostinský radil, aby išiel hlavne na oči, aby nepretekal, aby v prvom rade došiel. „Teraz v posledných etapách vypadávajú jazdci na technickej únave a aj z popredných miest, preto treba isť na istou.“ Števo prakticky nemal čas ho poslúchnuť, pretože hneď na začiatku, na ôsmom kilometri spadol, nakoplo mu zadné koleso a preletel cez riadidlá. Odtiaľ  má podliatinu na stehne a zopár ďalších modrín, najhoršie je rameno. Navyše mu kapotáž jeho KTM prerazila chladič a vytekal mu olej. Opravil to lepidlom, ktoré nosí vo výbave, no chýbajúci olej si musel požičať od domácich. K tomu všetkému odtrhol páčku rollbooku a musel ho pretáčať ručne. Doudieraný prišiel do cieľa 11.etapy na predposlednom, 106. mieste a ako to dopadlo už asi viete.

Slovenská dakarská výprava
Pre asistenciu to dnes bola jedna z kratších etáp, ktorá mala len 285,4 kilometra a išlo sa po horských cestách s nádhernou scenériou. Ľudia tu pestujú vinič, chovajú kravy a bývajú v skromných domčekoch. Na Dakare sa nestáva často, aby pršalo, no dnes bol lejak výdatný a pre väčšinu to bola príjemná zmena s ochladením. Slnko tu pripeká aj cez mraky a už teraz sme všetci takí opálení, že nás doma nespoznáte. Bivak vo Fiambale je obklopení horami a bielymi tvrdými dunami. Je to pohľad, ktorý sa našincovi naskytne len málokedy a je očarujúci. Vo štvrtok  mierime do Copiapo, ktoré je už v Chille.Bolo potrebné vybaviť  imigračné papiere, aby sme mohli navštíviť poslednú hosťujúcu krajinu.

Držte  Ivanovi palce, aby sme mohli o Dakare 2013 hovoriť ako o historicky úspešnom pre Slovensko.

Autor: Radka Mazáková


Galéria obrázkov

© 2020 Slovenská motocyklová federácia | smf@smf.sk | podmienky používania | rss export
Práva na všetky použité materiály sú vyhradené. | tvorba web stránok